Geen vreugde of toch wel?

Zondag 2 december is het de eerste zondag van Advent 2012. Kerkelijk Nieuwjaar is dat. We lezen op deze vier zondagen van Advent in het Bijbelboek Ruth. Een minutieuze inzoomactie om te weten uit welke familie Jezus komt. Je zou kunnen zeggen: Hij komt van boven, als Zoon van de Vader.

Maar Hij komt ook van achteren uit de geschiedenis van Israël. En dan zien we hoe Bethlehem een rol speelt. Jezus wordt geboren bij Bethlehem en David is geboren in Bethlehem, in huize Isaï. Isaï is er een van Obed en Obed is er een van Boaz en Ruth. En daarom wordt het bittere van Naomi toch weer doorbroken door de glans van de vreugde. Zo kwam Naomi in hoofdstuk 1 binnen: noem me niet vreugde (= Naomi), noem me Mara (= bitterheid). En in hoofdstuk 4 wordt ze op haar oude dag weer moeder genoemd van de kleine Obed (dienaar betekent zijn naam).

Dan weten we meteen weer op de eerste dag van het nieuwe (kerkelijke jaar) waar het om gaat in de kerk: dienstbaar aan Gods Koninkrijk. Medewerker aan uw blijdschap, zegt Paulus (2 Korintiërs 1: 24). Wacht even: Ruth is een Moabitische. De Moabieten wonen in het Overjordaanse tegen de Dode Zee aan. Als je de herkomst van de Moabieten overdenkt, griezelt het je.

De dochters van Lot zorgden voor nakomelingschap waarbij opa en vader een en dezelfde persoon was. We zouden er Bureau Gezinszorg op af sturen, wegens onverantwoordelijk gedrag ter zake van incest. Wat moet een Moabitische in de familiekring van de Messias? Misschien wel om te ontdekken: het gaat niet om zuiverheid in wat je aantreft, maar om zuiverheid die door de Messias wordt aangebracht.

Zou dat niet het geheim van Advent zijn? Ik wet niet hoe u het hebt, maar ik ben blij dat we er vier weken van Advent voor
hebben om ons voor te bereiden op Wie we mogen verwachten!

Ds. Scheltens

P.S.: iedere zaterdag hoop ik voor onze website een column te schrijven.