Terug

 

Er zijn 14 jaar geleden twee schilderijen van Van Gogh gestolen en die zijn nu weer boven water. Ze zijn uit het Van Gogh Museum in Amsterdam gestolen en bij Napels in Italië weer opgedoken. Een van de twee is het ‘Zeegezicht bij Scheveningen’.

Waar het mij nu omgaat, is dat ik dit schilderij kende van een ansichtkaart.

En die kennis draag ik al lange tijd bij me.

Want als jongetje vond ik het zo bijzonder, dat er zulke vertrouwde beelden op dat schilderij stonden.

column-20161001-1

  ‘Zeegezicht bij Scheveningen’ (1882) van Vincent van Gogh

Het klinkt misschien vreemd, maar dat een bekende schilder op een plek is geweest, waar je zelf ook rondloopt, dat is bijzonder.

Zoals je in de Oude kerk in Amsterdam achter de preekstoel het graf vindt van de geliefde vrouw van Rembrandt, Saskia van Uylenburgh. Daar moet hij dus gestaan hebben. En nu kun jij daar ook staan.

Van Gogh moet onder de indruk zijn geweest van die Scheveningse vrouwen met hun mutsen (musjes). Van Gogh moet er de tijd voor hebben genomen om te gaan zitten kijken en schetsen. Dat hij de zee en het strand en de duinen met een lichte begroeiing serieus heeft zitten bekijken. Dat kun je aflezen aan dat schilderij.

Dat spreekt me aan. En daar had ik al vroeg iets van aardigheid aan.

Zo kunnen we dingen die iets met ons doen beleven. Daar zijn we mensen voor. Met gevoel en intuïtie en een vermogen tot doordenken en doorredeneren.

En zo heb je ook de mogelijkheid gekregen om te zien en te beleven, wat er met het volk Israël en de Here onze God allemaal gebeurd is en met Jezus en met de apostelen en met het Koninkrijk van God.

Omdat evangelisten en profeten hun indrukken niet voor zichzelf hebben gehouden.

Maar ze hebben er voor stil gezeten om het goed te kunnen zien en te doordenken om daar vervolgens ook wat mee te doen.

En dan hoop je natuurlijk, dat die inspanningen  herkend worden.

Zoals ik al vroeg aardigheid beleefde aan dat schilderij, dat iets herkenbaars voor mij liet zien met kunstzinnigheid gelardeerd, zodat je er met belangstelling naar kijkt.

Die principes achter een boek of een schilderij, daar moeten we niet zomaar overheen gaan. Het begint met openheid en aandacht en wordt overgoten met inspiratie, scheppingsvreugde en zorgvuldigheid.

Terug: de schilderijen zijn teruggevonden.

Terug: even naar de basics van het geloof, dat God iets wil laten zien, wat de moeite waard is.

Terug naar waar het begonnen is: in Israël, en daarachter in de buurt van Iran en Irak, waar de Eufraat en de Tigris lopen en dan door naar het stroomgebied van de Jordaan, waar Jezus gedoopt is.

column-20161001-2 Jordaan

Terug naar de basics: ‘Bekeer u, want het Koninkrijk van God is nabij gekomen’.

Daar waar Jezus is, daar is het Koninkrijk.

Dat zie je niet direct zomaar.

Daar moet je even voor gaan zitten.

Net als van Gogh er even goed voor moest gaan zitten en kijken en schetsen en weer kijken en weer schetsen.

Zo gaat dat.

Ds. Wim Scheltens