Zegen maak je zelf niet

De koning heeft ons aan het eind van zijn Kersttoespraak een gezegend Kerstfeest gewenst.

Dat woord ‘gezegend’ is de enige verwijzing naar het christelijk geloof geweest.

Ik herinner me, dat in de toenmalige DDR vaak een bruiloftsdiner gewoon midden in het restaurant plaats vond, terwijl andere mensen daar vlak bij een hapje zaten te eten en niets met dat bruiloftsfeest te maken hadden. Voor de bruiloftgangers was geen apart zaaltje voor of zo.

Ik heb dat een paar keer meegemaakt en als ik dan het bruidspaar zag zitten, liep ik er naar toe en wenste hen een “gesegnete Hochzeit!”. Vaak wisten ze wel welke klepel ik in beweging wilde brengen. De meesten vonden het wel aardig.

Nederland, Den Haag, 20-12-2019 Portretfoto’s Kersttoespraak Zijne Majesteit de Koning Foto ; Arenda Oomen

Maar de goede verstaander hoort in dat woord van de koning ‘gezegend’ een vingerwijzing naar het heilige. Want zegen bewerk je zelf niet. En geluk komt uit de hemel, volgens de koning. In de voetbal gaat het om het creëren van kansen. In het leven gaat het om geluk of om succes. In het geloof ontspringt het lied: “Grijp toch de kansen door God u gegeven” (Voor de liefhebber:: Johan de Heer, lied 166.)

Zegen komt als geschenk uit de hemel.

Zegen is positief.

Zegen stelt gerust. 

Te midden van de onrust, want het lied zingt verder op nogal opgetogen toon: niets is hier blijvend!

Maar wat uit liefde voor Jezus wordt gedaan, blijft eeuwig bestaan.

Er zijn dus gradaties!

Hoe zegt de koning dit ook al weer: “Ook twijfels en gevoelens van eenzaamheid mogen er zijn. Ook mislukkingen en tegenslagen horen bij het leven.

In de jacht naar geluk en succes kunnen we onszelf soms voorbijlopen. We willen als vrije mensen het beste uit het leven halen, en verwijten het onszelf als dat niet lukt. We spiegelen ons aan anderen, leggen de lat hoog en presenteren graag een perfecte versie van onszelf aan de buitenwereld. Alsof er een taboe rust op onzekerheid en tekortkomingen. Maar niemand is perfect. Gelukkig maar. Dit zeg ik ook tegen jonge mensen. Trek het je niet teveel aan als het eens tegenzit. Geef jezelf wat ruimte. Het is okee. Geluk laat zich niet dwingen. Het is ongrijpbaar. Het komt plotseling, als een geschenk uit de hemel.”

Een koning die dit wil bespreken is moedig, want hij zet het geluksverhaal te kijk als te oppervlakkig. In het Nederlands Dagblad van vrijdag 27 december lees ik over een dominee die tegen een burn-out aan gelopen is. Je merkt dat, als je van slapen of uitrusten niet meer oplaadt. De dokter zei: niet meer dan twee dagdelen werken. De dominee is menselijker gaan preken, zo in de trant van:  “Je weet wie God en Jezus dan voor je is. “Mijn genade is u genoeg’’, “mijn kracht wordt in zwakheid volbracht”.


Als je zelf onmacht ervaart, voel je hoe de koning gelijk heeft,  als hij het taboe op onzekerheid en tekortkomingen wil doorbreken.

Moge Gods zegen hierop rusten.

Ds. Wim Scheltens