Even alle aandacht gericht op het heil voor deze wereld 

Zou dat kunnen? Dat we alle aandacht kunnen richten op het heil?

Of worden we afgeleid door zorgen en spanningen.

Misschien voelen we iets van Kerststress?

Of breder: dat er van ons iets verwacht wordt wat eigenlijk onze pet te boven gaat. Ik denk aan gastvrijheid, kokkerellen, sfeer brengen enz. Er moet opeens van alles.

Maar ik denk aan nog iets. Veel mensen van rond de dertig hebben stress of zijn ‘burn out’. En of je het nu kunt volgen of niet – mensen die tegen hun pensioen aan zitten snappen daar niks van. Je wereld ligt voor je open, de opleiding is voltooid, de uitdaging om van je baan iets te maken ligt voor het oprapen. En dan? Als een zoutzak in elkaar geploft – hoe kan dat?

Wat ik ervan weet, is dat onze samenleving ons opzweept om steeds meer en in steeds kortere tijd te presteren. Daar wil je niet voor onder doen. Daar wil je niet buiten vallen. Maar echt volhouden lukt ook niet. En in tijden van rust, vakantie en ook tijdens de Kerstdagen komt dan ineens de stoom uit je gemoed. 

Nu vind ik het zo mooi om juist met Kerst even in te zoomen op dat eerste zinnetje van de engel op Efrata’ s veld:  “Wees niet bang, want ik kom jullie goed nieuws brengen, dat het hele volk met grote vreugde zal vervullen: vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de Messias, de Heer.”

Voor mij is dit de kern van het heilsfeit van de geboorte van Jezus Christus.

Daarom vieren we het Christusfeest, het Kerstfeest. 

Reddingswerk in de praktijk

Het begint met ‘wees niet bang’, wees niet bevreesd. Dat slaat natuurlijk op dat onverwachte licht zomaar plotsklaps midden in de nacht.

En dan dat in dat licht een engel verschijnt. 

Je zou je een hoedje schrikken.

Daarom: ‘wees niet bang!’. En dan gaat het over redden – en dat is best serieus.

Of zou je dit ‘wees niet bang’ ook breder mogen trekken: geen angst voor de uitslag van een medisch onderzoek, geen angst voor duurdere rekeningen omdat alles duurder wordt? Geen angst voor veranderingen in de tijd en de komst van vluchtelingen? Geen angst voor vormen van een kinderpardon? 

Van mij mag het, als je maar weet, dat het allereerst gaat over dat vreemde moment van die wonderlijke nacht,  gebeurd op een plekje tussen Bethlehem en Jeruzalem, dat je nog steeds kunt vinden ook.

Concreet genoeg. Busladingen mensen gaan er heen. En het is ook op Google maps te vinden bij  Shepherds’ Field, Bethlehem.

Niet vreemd, als je daar eens even aandacht voor hebt. 

En dan wil ik je er graag op wijzen, dat Bethlehem in een vruchtbaar gebied ligt, zoals de andere oude naam, Efrata, (= ‘vruchtbaarheid’) al aangeeft.

De naam Bethlehem betekent ‘Broodhuis’ en de Arabische naam is, Bayt Lahm (‘Vleeshuis’). In de dalen zijn akkers voor wijnranken, olijf-, amandel- en vijgenbomen. Op de heuvels was er voedsel voor schapen en geiten. Klinkt allemaal niet verkeerd.

In de heuvels bevinden zich grotten. Het was de gewoonte om een huis voor zo’n grot te bouwen. Zo was er extra ruimte, die in de winter warmer was dan de rest van het huis en in de zomer koeler. De boeren konden de spelonken ook gebruiken om de dieren ’s nachts beschutting te geven. Jozef en Maria mochten mogelijk gebruik maken van zo’n binnenste grotgedeelte van een huis.

En dat zie je op dat Shepherds’ Field in Bethlehem, nauwkeuriger gezegd voor de insiders: Beit Sahour.

Dat er een redder is geboren in de stad van David – het heeft alles te maken met die aloude belofte en toezegging van trouw door God! En dat de blijdschap voorop gaat!

Ik vind dat fascinerend.

Jozef en Maria gingen op weg; kunnen wij dan blijven stilstaan?

Heel het volk zal het ten deel vallen, zegt de engel.

Er is dus niemand die hier buiten hoeft te vallen. 

Stel je voor zo’n drempelloze en grenzeloze heilstoezegging. 

Waar vind je dat nog?

Voor niks gaan de zon op, maar God is in zijn liefde royaal.

En dat zien we in dit Kind, dat Goede Herder wordt en Man van Smarten ook.

Helaas,  dat gaat niet zonder elkaar. God is geen tovenaar. Hij werkt aan schepping, vergeving en verzoening. Jezus zet Zich in voor de mensen. Ja, dat hoort bij redden.

Dat is geen kinderspel. Dat is hoogst verantwoordelijk werk. Dat is net iets voor de Zoon van God. Hij is onze Redder op wie we groots kunnen zijn. Ik zou het je aanbeleven.

Ds. Wim Scheltens